Algemene voorwaarden diëtistenpraktijk Voeding op Maat
april 2025


1. Algemeen
Deze algemene voorwaarden maken onderdeel uit van elke overeenkomst tussen de diëtist van Voeding op Maat en zijn/haar opdrachtgever inzake behandeling en/of het leveren van diensten en/of goederen. Onder diëtist wordt verstaan een persoon die voedingsvoorlichting en dieetadvisering levert en die volgens de wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) bevoegd is de titel diëtist te voeren. De diëtist is ingeschreven in het Kwaliteitsregister voor Paramedici en lid van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten.
Onder opdrachtgever wordt verstaan alle cliënten, patiënten of andere natuurlijke en rechtspersonen, dan wel hun wettelijke vertegenwoordigers die de dienst van de diëtist inroepen.


2. Verhindering
Tot 24 uur vóór een gemaakte afspraak kan kosteloos worden afgezegd. Dit betreft alle afspraken die de diëtist in overleg met de cliënt maakt dus zowel consulten op het spreekuur, telefonische consulten als beeldbel-consulten. Indien de afspraak niet of niet tijdig is afgezegd, wordt de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Deze kosten zijn voor eigen rekening; deze rekening kan de cliënt niet indienen bij de zorgverzekeraar: het tarief is €22,50 per kwartier. Afzegging dient telefonisch (eventueel ingesproken op de voicemail), via e-mail, sms of via WhatsApp te worden gedaan.

 

3. Tarieven en vergoedingen
Basisverzekering en eventueel aanvullende verzekering Diëtetiek is opgenomen in de basisverzekering voor 3 uren per kalenderjaar. Deze behandelingen vallen onder het eigen risico. Voor kinderen onder de 18 jaar geldt geen eigen risico. In sommige gevallen zijn extra uren diëtetiek opgenomen in een aanvullend pakket. Deze extra uren komen bovenop de 3 uur uit de basisverzekering en gaan pas tellen als de uren uit de basisverzekering verbruikt zijn. Voeding op Maat heeft in 2025 een contract met alle zorgverzekeraars, met uitzondering van Salland Zorgverzekeraar N.V., en hanteert de tarieven voor diëtetiek zoals is afgesproken met de zorgverzekeraars.


Ketenzorg
Dieetadvisering is voor chronische patiënten met diabetes en hart- en vaatziekten opgenomen in de ketenzorg. Hierin werken verschillende hulpverleners met elkaar samen en de huisarts is de verwijzer. Dieetadvisering binnen de ketenzorg komt niet ten laste van het verplichte eigen risico. Voor huisbezoeken bestaat daarnaast een uittoeslag, ongeacht reisafstand en reistijd. Voor huisbezoek is altijd een verwijzing van de arts nodig.


Overige tarieven
Indien de tijd in de basisverzekering (en van het aanvullend pakket) is verbruikt, dan geldt het tarief van €22,50 per kwartier. Voor scholing, workshop, gastcollege is het tarief op basis van offerte.

 

4. Directe toegankelijkheid, verwijzing en screening. 

Voeding op Maat is bevoegd een dieetbehandeling te starten zonder verwijzing van een arts; de diëtist is direct toegankelijk.
Indien een cliënt zonder verwijzing van een arts bij de diëtist komt, is het wettelijk vereist dat de diëtist een screening uitvoert. Deze screening is erop gericht om de veiligheid van een dieetbehandeling vast te stellen en om na te gaan of de hulpvraag wel binnen het domein van de diëtetiek valt.
De screening duurt circa 15 minuten en maakt onderdeel uit van het intakegesprek.


5. Behandeltijd
Behandeltijd bestaat uit de tijd die de cliënt in de spreekkamer bij de diëtist heeft doorgebracht, vermeerderd met de tijd die de diëtist heeft besteed aan cliëntgebonden werkzaamheden waarbij de cliënt niet aanwezig is (o.a. berekening van de voeding, opstellen van een op maat opgesteld dieetadvies, contact met andere bij de behandeling betrokken hulpverleners).
Deze tijd maakt ook deel uit van de behandeltijd, ongeacht of de cliënt daar zelf bij aanwezig is. Een telefonisch consult, videoconsult of advies via e-mail of whatsapp vallen onder ook onder behandeltijd. Behandeltijd wordt afgerond op en gedeclareerd in eenheden van een kwartier.


6. Beëindigen behandeling
De cliënt kan te allen tijde de overeenkomst beëindigen, mits de diëtist 48 uur voor een gemaakte afspraak hiervan schriftelijk, per e-mail of telefonisch (voicemail) op de hoogte is gesteld. De diëtist kan de overeenkomst beëindigen indien de advisering naar verwachting van de diëtist niet tot de gewenste resultaten leidt. De diëtist stelt de cliënt tijdig op de hoogte wanneer de diëtist een dergelijke situatie voorziet en zal dit te allen tijde bespreken.


7. Betaling en declarates
In vervolg op het genoemde in artikel 3, zal de diëtist de kosten rechtstreeks declareren bij de zorgverzekeraar (via VECOZO) of de ketenzorg. Indien dit niet (meer) mogelijk is, ontvangt de cliënt een factuur. Deze dient binnen 14 dagen betaald te worden. Als de behandeltijd buiten de vergoeding valt dan geldt het tarief van € 22,50 per kwartier.


8. Uitblijven van betaling, incasso en verschuldigdheid
Bij het uitblijven van betaling binnen de gestelde termijn, is de cliënt/opdrachtgever in gebreke zonder dat daartoe een nadere ingebrekestelling nodig is. Alle kosten welke verband houden met de inning van de desbetreffende vordering worden in rekening gebracht bij de cliënt/opdrachtgever. Onder deze kosten worden uitdrukkelijk mede verstaan de kosten ter incasso door een incassobureau en gerechtelijke kosten.
De diëtist is gerechtigd onverwijld tot incasso van de vordering over te gaan, dan wel derden daar mee te belasten. In het algemeen zal eerst een herinnering gestuurd worden.
Bij een 2
e betalingsherinnering zal de vordering worden verhoogd met € 5,00 administratiekosten, bij een 3e betalingsherinnering met € 10,00. Daarna zal de vordering overgedragen worden aan een incassobureau. Tenzij uitdrukkelijk het tegendeel wordt bewezen zijn, ter zake de juistheid van hetgeen de cliënt/opdrachtgever verschuldigd is, de administratieve gegevens van de diëtist bindend.

 

9. Aansprakelijkheid
Het advies van de diëtist is naar zijn aard resultaatgericht zonder dat resultaat te garanderen. De diëtist sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiende uit of in verband met de opvolging door de cliënt van door de diëtist verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de diëtist. Het is de verantwoordelijkheid van de cliënt om eventuele wijzigingen in gezondheid, dieet, of levensstijl tijdig te melden aan de diëtist, zodat de adviezen indien nodig kunnen worden aangepast.


10. Klanttevredenheidsonderzoek
Voeding op Maat leert graag van cliëntervaringen en door de zorgverzekeraars is de praktijk verplicht een klantentevredenheidsonderzoek uit te voeren. Het wordt op prijs gesteld als de cliënt hier anoniem aan wil meewerken. De cliënt ontvangt hiervoor een verzoek per e-mail van QuestPro; dit is het bedrijf wat het onderzoek voor Voeding op Maat uitvoert.


11. Privacyverklaring
Deze staat op de website van Voeding op Maat. Op verzoek kan deze op papier worden verstuurd.


12. Klachten
Voeding op Maat doet er alles aan om goede zorg te verlenen en alles zorgvuldig te organiseren. Mocht de cliënt onverhoopt toch niet tevreden zijn, dan is het belangrijk dit te bespreken met de diëtist zelf. Samen zal dan gezocht worden naar een passende oplossing. Wanneer het niet lukt om het onderling op te lossen, kan de cliënt een klacht indienen bij het Klachtenloket Paramedici via de website van klachtenloketparamedici of per mail:info@klachtenloketparamedici.nl


13. Contactgegevens
Diëtistenpraktijk Voeding op Maat
06 – 239 44 882
info@voeding-op-maat.nl
www.voeding-op-maat.nl